Wiadomości

Nigdy nie wiesz, kto naprawdę jest po drugiej stronie słuchawki

Data publikacji 09.02.2024

Wielu seniorów nadal wierzy w dobre zamiary osób znajdujących się po drugiej stronie słuchawki. Dlatego Komenda Miejska Policji w Częstochowie wraz z Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej „TBS” po raz kolejny rozpoczynają akcję edukacyjną „Bądź bezpieczny seniorze”. Tym razem z apelem zwracają się do dzieci i wnuków seniorów, by informowali swoich bliskich o zagrożeniach. Działaniom Policji i miejskiej spółki patronuje prezydent miasta Częstochowy pan Krzysztof Matyjaszczyk.

Oszuści dzwonią do osób starszych pod różnymi legendami. Bywają „wnuczkiem”, „policjantem”, „pracownikiem administracji bloku” czy „urzędnikiem instytucji publicznej”. Częstochowska Policja bardzo często otrzymuje zgłoszenia od pokrzywdzonych, którzy zaufali takim ludziom, przekazując im swoje oszczędności. Najwięcej, bo aż 1 mln 800 tys. zł, stracił w ubiegłym roku 85-latek, który dał się przekonać oszustom podającym się za „policjanta” i „prokuratora” - uwierzył w to, że bierze udział w tajnej policyjnej akcji. W styczniu tego roku 77-letni mieszkaniec naszego miasta nie dał się zwieść mężczyźnie, który udawał „lekarza” ze szpitala przy ulicy Bialskiej dzwoniącego po pieniądze na lek ratujący życie syna seniora. Gdy po odbiór gotówki do seniora przyszła kobieta podająca się za notariusza, ten nie tylko nie przekazał jej pieniędzy, ale też poprosił ją o dokument tożsamości i niezwłocznie zawiadomił policję.

Nie wszyscy seniorzy wiedzą jednak, jak postępować w podobnych sytuacjach. Wielu z nich wciąż potrzebuje edukacji w tym zakresie.

Dlatego akcja pn. „Bądź bezpieczny seniorze”, której początek miał miejsce w 2017 roku, cyklicznie powraca. To efekt współpracy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie i ZGM „TBS”.

Tym razem celem naszych działań jest apel do dzieci i wnuków seniorów, by zadbali o bezpieczeństwo swoich najbliższych i informowali ich o zagrożeniach i ryzyku, jakie niosą ze sobą telefoniczne rozmowy z nieznajomymi.

Na co przede wszystkim powinniśmy uczulić naszych najbliższych?

  • Przez telefon każdy może podać się za inną osobę. Dlatego nie wolno nam informować telefonicznie o posiadanej gotówce. Nigdy nie można wypłacać z konta oszczędności na prośbę rozmówcy. A jeśli istnieje podejrzenie próby oszustwa na telefon, należy natychmiast zakończyć połączenie i powiadomić o tym policję pod numerem alarmowym 112

  • W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że mamy do czynienia z oszustem, najlepiej od razu odłożyć słuchawkę.

W ramach akcji w częstochowskich rozgłośniach radiowych emitowany jest spot radiowy z apelem do dzieci i wnuków seniorów. Wkrótce na klatkach budynków zarządzanych przez ZGM TBS pojawią się również plakaty. Działania edukacyjne trwać będą także w terenie. Pracownicy ZGM TBS wraz z policjantami dotrą z ostrzeżeniem do wytypowanych przez spółkę starszych lokatorów.

Warto przypomnieć, że w przeszłości ZGM TBS wraz z Policją przygotowali bezpłatne publikacje dla osób starszych "Abecadło Bezpieczeństwa Seniora" i "Poradnik Edukacyjny. Bądź zdrowy i bezpieczny w mieszkaniu", w których ostrzegano przed telefonicznymi oszustami.

Powrót na górę strony