Wiadomości

Powiedz STOP telefonicznym oszustom!

Data publikacji 07.04.2021

Częstochowska prewencja wspólnie z Zarządem Gospodarki Mieszkaniowej TBS w Częstochowie nagrali spot filmowy w ramach akcji "Powiedz STOP telefonicznym oszustom". Przedsięwzięcie jest skierowane głównie do starszych osób, którzy padają ofiarą oszustów. Od stycznia w wyniku działania przestępnego oszustów już kilkudziesięciu seniorów straciło dorobek swojego życia. Przestępcy wyłudzili od nich łącznie ponad 300 tysięcy złotych.

Częstochowska Policja prowadzi szereg akcji skierowanych na poprawę bezpieczeństwa seniorów. Najwięcej prowadzonych działań dotyczy zapobiegania oszustwom na szkodę osób starszych, szczególnie samotnie zamieszkujących. Seniorzy najczęściej padają ofiarą przestępców, którzy dzwonią na ich telefony stacjonarne i podając się za policjantów prowadzących tajną akcję, wyłudzają od nich pieniądze. Często łupem przestępców padają wszystkie zgromadzone przez nich przez lata oszczędności.

Od stycznia na terenie Częstochowy kilkudziesięciu seniorów odebrało już telefon od fałszywych policjantów Centralnego Biura Śledczego. Na początku dzwoni fałszywy kurier twierdząc, że ma dla adresata przesyłkę. Po uzyskaniu adresu zamieszkania rozłącza się. Po chwili dzwoni kolejny telefon. Tym razem rozmówca twierdzi, że jest policjantem Centralnego Biura Śledczego. Wmawia seniorowi, że policjanci prowadzą tajną akcję i podstępem wyłudza informacje dotyczące posiadanych w domu lub na koncie w banku oszczędności. Gdy senior posiada gotówkę w domu, fałszywy policjant wysyła "kuriera" po jej odbiór. Jeśli ma pieniądze na koncie w banku, tak manipuluje rozmówcą, że ten udaje się do placówki bankowej i po wypłaceniu wszystkich pieniędzy zazwyczaj pozostawia je w umówionym miejscu (na przykład na przystanku, w śmietniku lub pod ogrodzeniem). W ten sposób pieniądze trafiają w ręce oszustów.

Popularną metodą oszustwa przez telefon jest również oszustwo "na wnuczka". Przestępca dzwoni podając się za członka rodziny i w trakcie rozmowy informuje, że znalazł się w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje znacznej sumy pieniędzy na pokrycie kosztów leczenia szpitalnego lub zadośćuczynienia za spowodowanie wypadku.

Przestrzegamy przed tego typu rozmowami! Nigdy nie należy przekazywać swoich danych osobowych ani żadnych pieniędzy obcym osobom. Zawsze należy sprawdzić z kim rozmawiamy. Jeśli nie mamy pewności kto do nas dzwoni, koniecznie trzeba się rozłączyć i zadzwonić do osoby zaufanej, by sprawdzić rzetelność podanych w słuchawce informacji. Każdorazowo należy wybrać numeru kogoś z bliskich lub zadzwonić na policję pod numer 997 i opowiedzieć o zdarzeniu, jakie miało miejsce. Proszę pamiętać, że policja nigdy nie dzwoni do obywatela i nie zwraca się o pomoc materialną.

Apelujemy zwłaszcza do osób młodych – informujmy naszych rodziców, dziadków, czy samotnie zamieszkujących sąsiadów o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich zaufanie. Apel kierujemy również do pracowników banku i taksówkarzy, by zwracali uwagę na osoby starsze, które są zdenerwowane i w pośpiechu chcą wypłacić oszczędności z banku.

Razem powiedzmy STOP telefonicznym oszustom!

 

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 19.04 MB)

Pobierz plik (format mp3 - rozmiar 150.75 KB)

Powrót na górę strony